Reklamefilm for Personalpartner

Bakgrunn

Personalpartner er en fleksibel kompetansebedrift innenfor arbeid og helse. De har som mål å være faglig ledende på arbeidsrettede tiltak i Norge.

Personalpartner kontaktet Frame for å få produsert en film som skulle fremme bedriftens grunnverdier. Hele verdikjeden, fra første kontakt til et godt arbeidsliv, skulle komme frem i filmproduksjonen.

Kundemøte

Da dette var første gang vi hadde dialog med Personalpartner, satt vi opp et kundemøte for å bli kjent.

I møtet deltok ledelsen i Personalpartner og Magnus fra Frame. Hovedformålet var å få en dypere forståelse av Personalpartner sin forretningsmodell og kjernevirksomhet. Sammen kartla vi bedriftens utfordringer og behov, i tillegg til å finne ut om Frame var riktig produksjonsselskap for oppdraget.

I løpet av møtet, ble vi enige om at vi ønsket å samarbeide om prosjektet, og det ble avtalt kontaktpersoner fra både Personalpartner og Frame.

Målgruppe og budskap

Videre i prosessen jobbet vi med å definere Personalpartner sin målgruppe og hvilket budskap reklamefilmen skulle ha for å nå målene om å fremme Personalpartner sine grunnverdier.

Sammen med Personalpartner, identifiserte vi tre målgrupper:

  • Offentlig sektor (NAV)
  • Private virksomheter som ønsker å bidra til arbeidstrening
  • Arbeidsledige som ønsker å komme tilbake i arbeidslivet

Vi ble utfordret av denne tre-delingen når vi skulle utarbeide et budskap som ville treffe godt. I og med at produksjonen skulle være merkevarebyggende, så vi en mulighet til å skape en kreativ løsning som kunne nå ut til så store deler av målgruppene som mulig.

Vår tilnærming, var å fokusere på grunnverdiene til Personalpartner, og skape en story som ville resonere med de tre målgruppene.

Konsept og strategi

Selv om målgruppene har forskjellige behov og forventninger til en bedrift som Personalpartner, treffer Personalpartner sin visjon alle tre gruppene godt: Et arbeidsliv med muligheter for alle.

Vi tok visjonen ut til en fiktiv historie om et individ som ikke har troen på seg selv, men som samler mot til å ta det første steget på vei tilbake i arbeidslivet. Gjennom karakteren, så vi muligheter til å illustrere hele reisen og prosessen som Personalpartner tilbyr for å oppnå et godt arbeidsliv.

Monologen i historien skulle underbygge følelsene av å stå utenfor arbeidslivet og hvilke tanker som en arbeidssøkende sitter inne med. Monologen ble skrevet som at det er individet som snakker til seg selv i retrospekt — en takketale til seg selv.

Personalpartner ble inkludert gjennom hele prosessen, for å sikre at sluttresultat ble i tråd med forretningsmodellen og visjonen til bedriften.

Konseptet ble pitchet til Personalpartner sammen med et budsjett for planlegging, produksjon og etterarbeid.

Planlegging og innspilling

På produksjoner som denne, utarbeider vi såkalte dagsplaner som redegjør for hva som skjer når, hvor og med hvem. Dagsplanene våre er digitale og deles med alle medvirkende. Dette gir alle involverte god oversikt underveis i innspillingen.

Når konsept og manus var godkjent, tok teamet vårt seg av ferdigstilling av manus, casting, innspillingsplanlegging, shotlist og booking av crew og utstyr. Personalpartner hadde ansvar for forberedelser på location, som var deres egne bedriftslokaler, i tillegg til statister som medvirket foran kamera.

Estimerte tidsrammer for denne produksjonen:

  • Pre-produksjon: 2 uker
  • Innspilling: 2 dager + en halv dag for aktuelle pickups og etableringer
  • Post-produksjon: 2 uker

Innspillingen ble gjennomført med et kompakt og effektivt filmcrew, bestående av regi, kameramann og en produksjonsassistent. Etter anbefaling fra oss, stilte også Personalpartner med en ansvarlig fra bedriften.

Etterarbeid og ferdigstilling

Reklamefilmen ble klippet og ferdigstilt i henhold til manus og konsept. Små justeringer og kunstneriske grep ble gjort for å tydeliggjøre historien og budskapet.

Alle kommentarer og tilbakemeldinger ble gjort digitalt via en privat påsynslink, hvor Personalpartner kunne kommunisere direkte med Frame. Lenken gjorde det enkelt å spille av siste versjon av reklamefilmen, og sammenligne tidligere påsyn som var levert.

1. Spill av video
2. Pause der du vil kommentere
3. Skriv tilbakemelding og “send”
4. Klipper får push-varsling
Vi bruker påsynslinker hvor du kan spille av reklamefilmen og kommentere med tidskode. Dette sikrer effektiv og tydelig kommunikasjon mellom bedriftens representant og klipper hos Frame.

Lydarbeid og fargekorrigering ble ferdigstilt etter at påsyn var blitt godkjent. Master-fil deles da med kunden, samt at vi beholder en kopi i vårt arkiv.

Resultat

Reklamefilmen har blitt godt mottatt både internt i Personalpartner og av deres samarbeidspartnere. Filmen brukes nå aktivt på sosiale medier, på Personalpartner sine egne nettsider og på konferanser og møter mellom Personalpartner og privat-/offentlig sektor.

Vår kontaktperson, Hanna Trædal, hadde dette å si om samarbeidet mellom Personalpartner og Frame:

Portrettbilde av Hanna Trædal fra Personalpartner

“Frame er fremragende i sin formidling og evner å sette seg inn i en bedrifts visjon og verdier på en unik og essensiell måte.

De innehar bred kapasitet innen kreativitet og ideer, samtidig som de viser stor fleksibilitet og inkludering av kunden i samarbeidsprosessen.

Vi er svært fornøyde med hele prosessen, og meget tilfreds med det fantastiske resultatet.

Ved neste prosjekt vil vi definitivt kontakte de igjen, og vi vil anbefale de på det sterkeste.”

– Hanna Trædal, Prosjektkoordinator og Jobbkonsulent, Personalpartner

  • Nysgjerrig på om vi kan hjelpe dere?

    Hei, Magnus her! Jeg er prosjektleder i Frame og tar gjerne en uforpliktende prat for å finne ut om vi er rett samarbeidspartner for dere. Du kan nå meg via e-post, mobil eller på LinkedIn.

    +47 40 46 28 27
    magnus@frame.no

    Portettbilde av Magnus Finset