Bakgrunn
Omsorgsgruppen Øst tilbyr helse- og omsorgstjenester til mennesker i alle aldre, og til små og store bedrifter. Tjenestene inkluderer blant annet samtaler, veiledning, kurs, besøksvenn, avlastning og ettervern.
Omsorgsgruppen tok kontakt med Frame, fordi de ønsket å promotere bedriften gjennom en merkevarebyggende kampanje. Det som var spesielt viktig for Omsorgsgruppen, var at det skulle være tydelig at mennesker i alle aldre kan ha behov for hjelp.
Kundemøte
Vi avtalte et bli-kjent-møte for å lære mer om Omsorgsgruppens forretningsmodell og verdier. Møtets agenda var å definere Omsorgsgruppens utfordringer og behov. Vi gjorde også en vurdering på om vi ønsket å jobbe sammen, og om Frame var riktig leverandør for prosjektet.
Målgruppe og budskap
Med et bredt spekter av tjenester rettet mot ulike og sammensatte målgrupper, er Omsorgsgruppen rustet for å imøtekomme de ulike behovene til et bredt spekter av potensielle kunder. Dette er en styrke i Omsorgsgruppen sin virksomhet, men en utfordring når man skal definere et tydelig budskap som treffer alle de potensielle kundene.
En annen utfordring vi også avdekket, var at personer med behov for hjelp ofte ikke oppsøker hjelp på eget initiativ. De blir ofte tipset av familie, venner eller bekjente om bedrifter som Omsorgsgruppen.
Vår anbefaling var derfor at vi måtte finne kjernen av verdien Omsorgsgruppen leverer. Vi fant inspirasjon i målet til Omsorgsgruppen: “Vi streber etter å bli den hjelpen du anbefaler til en du kjenner – fordi du opplevde at vi gjorde en forskjell.”
Målet ble derfor en holdningskampanje som kommuniserer at Omsorgsgruppen er hjelpen du anbefaler til en du kjenner.
Målgruppene for kampanjen ble delt opp i tre hovedgrupper:
- Ung voksen som er i etableringsfasen i livet, som behøver noen å prate med
- Barnefamilien som har barn som behøver samtale og veiledning
- Eldre voksen som opplever ensomhet
Konsept og strategi
Ut i fra målgruppene, utarbeidet vi et konsept hvor tre ulike historier representerer hver målgruppe. Historiene var knyttet opp mot relevante tjenester fra Omsorgsgruppen og fungerte som selvstendige reklamefilmer, men også som en felles brandfilm.
Strategien for distribusjon ble deretter tilpasset for å kunne være en langvarig kampanje, med fokus på både organisk trafikk og betalt plassering på sosiale medier.
Planlegging og innspilling
Når konsept og strategi var blitt godkjent, tok Frame prosjektet videre ved å:
- Skrive og ferdigstille manus
- Lage shotlister
- Planlegge innspillingsdager
- Booke crew og utstyr
- Casting av roller
Vi estimerte også tidsrammene for produksjonen:
- Pre-produksjon: 4 uker
- Innspilling: 2 dager
- Post-produksjon: 2 uker
Omsorgsgruppen hadde ansvar for:
- Klargjøring av egne lokaler for innspilling
- Casting av aktuelle ansatte som skulle representere bedriften foran kamera
- Location scouting utenom location for historien til den unge voksne
Etterarbeid og ferdigstilling
Med et tydelig konsept og gode forberedelser, blir post-produksjonen en leken prosess. Hovedfilmen ble klippet etter opprinnelig manus og kortversjoner av hver story ble også levert som avtalt. Omsorgsgruppen ble inkludert gjennom prosessen, og fikk gitt endringer og ønsker gjennom en privat påsynslink.
Resultat
Hovedfilmen ble en følelseladd brandfilm, som vi føler representerer Omsorgsgruppen på en god måte. Det vi føler ble sluttresultatet sin styrke, var derimot når reklamene står individuelt og snakker til sin respektive målgruppe. Det er her historiene virkelig får pusterom og at vi lyktes best med å skape en engasjerende og effektiv holdningskampanje for unge voksne, barnefamilier og eldre.
Vår kontaktperson, Jonas Gudim, hadde dette å si om samarbeidet mellom Omsorgsgruppen og Frame:
“Gutta i Frame har vært hyggelige, serviceinnstilte og strukturerte. De har tatt oss med i beslutninger underveis og det har vært tydelig at de har god kunnskap om film.
Det vi har vært spesielt fornøyd med i filmen vår er klippingen, bruk av lyssetting, god veiledning av våre ansatte underveis, samt at vi har opplevd de veldig engasjerte i hele prosessen.
Frame har absolutt laget en film for oss som treffer godt på det vi har bestilt. Det har vært tydelig at de liker det de holder på med! Vi bruker de definitivt igjen ved en senere anledning!”
– Jonas Gudim, Daglig Leder, Omsorgsgruppen