After movie på Fredriksten festning

Vi i Frame hadde gleden av å samarbeide med eventbyrået Entusio på Nexans sin jubileumsfest på Fredriksten Festning. Målet var å lage en engasjerende eventfilm som fanget stemningen på eventet, med fokus på deltakerne, sceneshowet og den unike beliggenheten.

Forberedelser til produksjon av en eventfilm

Når vi skal produsere en eventfilm eller after movie for et eventbyrå så er noe av det første vi etterspør er videoens hensikt. Hensikten kan for eksempel være å vise stolthet, fellesskap, suksess eller enkelt og greit være en feiring. Denne gangen var bestillingen noe unik da hensikten var å formidle tjenestene til eventbyrået. Dette påvirker ikke produksjonen i stor grad, men det er en viktig detalj vi tar med oss videre for hvilket innhold som er prioritert når vi dokumenterer eventet, og hvordan sluttproduktet klippes sammen.

Eventet ble arrangert som en festival med en hovedscene og et program fullspekket med underholdning. Derfor ble det viktig at vi fikk kjøreplanen som gjør det mulig for oss å møte forberedt med riktig kamerautstyr og være på rett sted til rett tid.

Teknisk løsning

Til denne videoproduksjonen brukte vi en Sony FX3 med en 3-axis stabilisator for å skape levende og “svevende bilder”. Kombinasjonen av stabiliserte og håndholdte opptak ga oss et sluttprodukt som var både drømmende og actionfylt. Kamerariggen var også diskré, som sikret at vi kunne filme uten å forstyrre gjestenes opplevelse unødig mye.

Hvordan Frame jobber for å skape en god eventfilm

Når vi filmer stemningsfilmer og eventfilmer, har vi fokus på følgende elementer for å sikre et suksessfullt sluttprodukt hver gang:

  1. Diskresjon: Gjestene er vår første prioritet. Fotografen skal være så usynlig som mulig, og vi legger stor vekt på detaljer som kleskode og hvor vi beveger oss på venue.
  2. Inkludering: Vi snakker med gjestene for å inkludere dem i filmen hvis de ønsker det. Gruppebilder, jubel og engasjement skaper en bedre after movie.
  3. Rett tid og rett sted: Vi setter oss godt inn i kjøreplanen og sørger for å være på rett plass til rett tid. Eventbyrået og sluttkunden kan dermed senke skuldrene, vel vitende om at fotografen fra oss er på ballen med å fange de magiske øyeblikkene.
  4. Variasjon: Våre fotografer jakter alltid på de beste øyeblikkene og utforsker nye perspektiver gjennom hele eventet. Dette krever kompetanse, erfaring og utholdenhet.
  5. Filme for klippen: Fotografene våre er også erfarne klippere, noe som er strategisk viktig for sluttproduktet. Fotografen sin jobb er å samle ingrediensene til et godt sluttprodukt. Vi tenker på klippingen allerede under filming, så vi vet at vi har de riktige byggeblokkene for å klippe en engasjerende after movie.

Resultater og etterarbeid

Etter innspillingen jobber vi med å ferdigstille eventfilmen. Her kan vi for eksempel avtale levering samme dagen eller dager/uker etter eventet. Alt avhengig av kundens ønsker og budsjett.

Musikkvalget for filmen avtales ofte på forhånd. Hvis ikke, blir vi enige om sjanger og retning i etterkant. Vi har lang erfaring med å velge musikk som godkjennes av både byrå og sluttkunde, og lisensene tilpasses etter distribusjonsplanen, enten det er for intern eller ekstern bruk. I dette tilfellet valgte vi en lisensiert royalty free låt.

Ved å fokusere på detaljene og kundenes behov skaper Frame stemningsfilmer og eventfilmer som ikke bare dokumenterer, men også formidler den unike atmosfæren på hvert arrangement.

  • Nysgjerrig på om vi kan hjelpe dere?

    Hei, Magnus her! Jeg er prosjektleder i Frame og tar gjerne en uforpliktende prat for å finne ut om vi er rett samarbeidspartner for dere. Du kan nå meg via e-post, mobil eller på LinkedIn.

    +47 40 46 28 27
    magnus@frame.no

    Portettbilde av Magnus Finset